تعب راه
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۱، ۰۱:۴۴ ب.ظ
به نام خدا
سلام اول.دیروز که طبق روال هرجمعه حلقه داشتیم با رفقا، تو بررسی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، رسیدیم به مفهوم عدالت و مشتقاتش.جلسه با یه حُسن زیبا
و عمیق و البته ترسناک از آقا ختام شد که حیفم اومد تو وبلاگ نذارمش:
«حکومت معنایش چیست؟ حکومت معنایش این است که انسان حقّى را احقاق کند؛ عدل را بر پا بدارد. امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام، در آن صحبتى که معروف است و همه شنیدهاید، فرمودند این حکومت به قدر این کفش - یا بند این کفش - براى من ارزش ندارد. بعد فرمودند: «الّا ان اقیم حقا.» مگر اینکه حقّى را اقامه کنم. در این راه انسان هر چه بکِشد و هر چه زحمت تحمّل کند و هر چه اضافه کار کند و هر چه شب بىخوابى بکشد و هر چه از آن امکاناتى که بهطور معمول افراد جامعه دارند، محروم بماند، حقّش است، جا دارد و انسان در این صورت، ضرر نکرده است. باز از امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام نقل شده است که در یکى از خطبهها مىفرماید: حاضرم - مضمون این است - در راه اینکه اقامه حقّى کنم و ابطال باطلى کنم، بر روى خارهاى سخت کشانده شوم. به هر حال، این آن چیزى است که مبناى کار ماست و باید به آن توجّه داشته باشید.»1
«در نظر امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام منصب حکومتى نباید وسیلهاى براى راحتى و عیش و کسب دنیا براى خود باشد. این یک کاسبى مثل بقیه کاسبیها نیست؛ این یک مسؤولیت پذیرى است. اشتغال به این مسؤولیت نمىتواند براى این باشد که انسان چیزى به دست آورد، مالى جمع کند، آینده خود و فرزندانش را از این راه تأمین کند و یا در دنیا خوش بگذراند. پس هدف از قبول مناصب دولتى در نظام جمهورى اسلامى و نظام اسلامى چه باید باشد؟ هدف باید اجراى عدالت، تأمین آسایش مردم، فراهم کردن زمینه جامعه انسانى براى شکفتن استعدادها، براى تعالى انسانها و براى هدایت و صلاح بنىآدم باشد. وقتى که در نظر امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام هدف این شد، آنگاه این بیاناتى که از آن بزرگوار مىشنویم، همه معنا پیدا مىکند.
امیرالمؤمنین مىفرماید: من آمادهام که سختترین شرایط زندگى را براى خودم به وجود آورم؛ اما خدا را در حالى که به یکى از بندگان او ظلم کردهام، ملاقات نکنم؛ «واللَّه لان ابیت على حسک السّعدان مسهّدا و اجرّ فى الاغلال مصفّدا»؛2 اگر مرا با بدن برهنه بر روى خارها بیندازند، یا با زنجیرهاى گران، دست و پایم را ببندند و روى زمین بکشانند، این شکنجه جسمانى براى من قابل قبولتر و محبوبتر است از اینکه «القى اللَّه و رسوله یوم القیامه ظالما لبعض العباد و غاصباً لِشىءٍ من الحطام»؛3 خدا را در حالى ملاقات کنم که به یک نفر ظلم کردهام، یا مال دنیا را براى خود جمع کردهام.»4
دراخر پیشنهاد میکنم کل این سخنرانی که خطبه های نمازجمعه تهران هست رو کامل بخونید، خیلی زیباست مثل همیشه.
دراین رابطه بخوانید: از علی تا علی همه عدالت خواه...
1.دیدار با هیات دولت 1372/06/03
2.نهج البلاغه خطبه 224
3.همان
4.بیانات در خطبههاى نماز جمعه تهران 1379/09/25
۹۱/۰۹/۱۸
درجایی دیگر می فرمایند:
در راه عدالت باید از همه چیز گذشت از آبرو از جان از مال و همه ی این تعلقات های دنیایی.این راه حقیقتا راه دشواریست و رهرویی صادق و خستگی ناپذیر می خواهد.
ودر جایی دیگر می فرمایند:
مشروعیت من و شما به برقراری عدالت است.
خدا به هممون توفیق عمل به دانسته ها عنایت کنه.